Vår intervju med Kiropraktorn Martin Wiknander

Martin Wiknander 29 år är legitimerad Kiropraktor på Sportlife i Almedal. Under min, Kristina och Hannahs praktik fick vi chansen till att få varsin behandling av Martin. Den som inte blev behandlad fick stå bredvid och hjälpa Martin, vi fick se och till och med testa på hur en kiropraktor arbetar. Det var väldigt intressant skall ni veta! Under vår första vecka intervjuade vi Martin och vill nu att ni skall få ta del av denna intervju:

1. Vad gör man som kiropraktor?
Kollar patienternas ryggar, men också knä och fötter. Han undersöker alltid en patient nerifrån och upp. Om han till exempel hittar ett fel på fötterna kan anledningen vara att man har något fel i höften.
2. Vad är den vanligaste åldern på dina patienter?
Den vanligaste är 30-40 år och den yngsta jag har haft var 12 år.
3. Vad är de vanligaste besvären dina patienter har?
Ryggskott, nackspärr, bröst/ryggproblem. Ofta besvär från datorer!
4. Hur kommer det sig att du blev kiropraktor?
Jag var själv hos en kiropraktor när jag var 15 år och blev fascinerad över hur mycket han kunde. En annan gång var min familj på middag med en annan familj där en av dom var kiropraktor. Han sa att min rygg var som en öppen bok och han gav mig tips på hur jag kan må bättre och så vidare. Jag tyckte det var fräckt att han kunde så mycket. Jag blev helt enkelt intresserad och ville kunna det som han kunde. Han inspirerade mig till att bli kiropraktor!
5. Vad är det roligaste med ditt jobb?
När man lyckas lösa ett fall och man möter patienter som är allt från bonde till VD och det är kul att träffa så olika människotyper. Vissa patienter som kommer fler än en gång blir man nästan polare med och det är jätte roligt!
6 Vad är hälsa för dig?
Träna regelbundet ungefär 2-3 gånger i veckan. Viktigt att äta rätt och att undvika socker. Det är hälsa för mig.
7 När du ser på samhället, vad tror du att den största hälsofaran är?
Rökning, fetma och datorisering.
8 Vad tror du om hälsa i framtiden, kommer folk att vara mer hälsosamma eller kommer dom istället att välja soffan och chipsen?
Soffan och chipsen...
9 Hur ser matvanorna ut? Vad är det som påverkar om man har en god/mindre god kosthållning?
Arvet är den största påverkan på kosthållning. Sedan är det självklart snabbmaten!
10Hur tänker du utifrån näringslära? Hur tänker du om kosten vid träning, före efter?
Man skall äta rejält en och en halvtimme innan träning och sedan något direkt efter träning. Till exempel flingor, yoghurt, mackor m.m. Sedan är det alltid bra att få i sig riktig mat cirka en till två timmar efter träningens slut.
11Vad är hälsosam kost för dig? Håller du dig själv till den kosten och tycker du att det är svårt med tanke på all snabbmat, och att vi har mat tillgängligt dygnet runt?
Jag har inga problem med det eftersom jag inte är så förtjust i snabbmat.
12. Vad fick dig att börja träna?
Jag och mina kompisar spelade mycket innebandy när vi var små för att det var kul, sedan fastnade jag för det.
13, Varför tränar du?
Hålla mig i form, orka mer och ha en bra koncentrationsförmåga.

Skrivet av: Kristina (Kiki)


Kommentarer
Postat av: Ida

bra blogg=)

2009-02-06 @ 23:32:50
URL: http://thoursie.blogg.se/
Postat av: HANNAH

Haha var det Sanna som kommenterade eller?

2009-02-07 @ 16:56:11
URL: http://hannahborg.blogg.se/
Postat av: HANNAH

Men Kicki det här var illa, du stavar ju mitt namn fel ;O

2009-02-10 @ 18:57:04
URL: http://hannahborg.blogg.se/
Postat av: Hannah!

Ja men visst såg det inte klokt ut jag höll på att dö haha! Kicki, du har stavat mitt namn fel på intervjun med Martin. Kolla "Hannas" står det någonstans :(

2009-02-11 @ 23:02:15
URL: http://hannahborg.blogg.se/
Postat av: Hälsoprojektet

Opsii.. såg det nu! Sorry Hannah! :D

2009-02-12 @ 14:01:05
URL: http://halsoprojektet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0