När skall man avstå från träning vid förkylning?

Igår vaknade jag upp med lite halsont, men begav mig till gymmet tillsammans med min syster i alla fall. Tränade kondition(uppvärmning) i 20 minuter, styrka i 40 min och stretchning i 15 minuter. Det är så vanligt med frågan under höst och vinter; När skall man avstå från träning vid förkylning?

Läkarna brukar oftast svara "Det känner du efter själv", men nej, vissa gör faktiskt inte det. Jag har dansat i tio år och inte missat en enda träning. När jag var sjuk dansade jag i alla fall och min tränare sa aldrig att jag skulle gå hem eller sätta mig. Det var däremot en höst som jag hade feber och var rejält snuvvig och dansade fullt ut i alla fall. Då kom min tränare och satte handen mot min panna och började skälla på mig. Jag fick gå hem helt enkelt.. Jag var väl lite sur, men så här är det när du har feber. Ditt immunförsvar jobbar för fullt för att bli av med det virus du fått i din kropp och ditt hjärta pumpar dubbelt så mycker för att bekämpa det. Tränar du då klarar inte hjärtat av ytterliggare ansträngningar och du kan få hjärtmuskelinflammation.. det låter lika farligt som det är!

Har du lite ont i halsen, men ändå känner dig frisk kan du gå och träna. Träna inte som du brukar göra. Dra ner på konditions träning till hälften och kanske med mindre styrka, dra ner på vikterna när du tränar. Oavsett om du inte tränar maximalt är det jätte bra att träna med mindre vikter! Träna lugnare och lättare när du känner dig lite sämre än vanligt, hellre att du tränar mindre ett tag än att göra så mycket att du blir hemmaliggande några veckor. Har du hosta tycker jag att du skall stanna hemma helt och håller. Kanske göra enkla hemmaövningar som situps m.m. Det känner du själv! Feber skall du ligga hemma som sagt och vid andra som halsfluss m.m. så tror jag inte ens träning kommer upp i tanke på dig haha.
Men var inte rädd om du är lite snuvvig, du kan träna, men inte maximalt, tänk på det!


Läkaren svarar: I början av en förkylning är det viktigt att helt avstå från idrott och ökad fysisk aktivitet. Kroppen har fullt upp med infektionen. En löprunda, spinning pass eller fotbollsmatch riskerar inte bara att förvärrar infektionen utan är dessutom direkt farlig. Det gäller även om man är feberfri. Det centrala nervsystemet och hjärtat är extra belastat och därför mer känsligt för virus och bakterier under ökad fysisk aktivitet. Källa: http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.doktorn.com/mag/doktorn.com/

Han svarar annorlunda, men det är för att vi alla tolkar förkylningar annorlunda. Ofta när man känner att man är förkyld är det inte bara snuvva eller hur? Man känner det i huvudet, huvudvärk, trötthet m.m.


Skrivet av: Hannah

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0