Hur blir jag av med min stress?

Jag är råstressad, hjälp mig Hannah!


Niη∂ säger:

Men Hannah! du är ju typ lite hälsoexpert va? Asså nu det senaste har det gått utför med mig o stress alltså.. när jag kommer hem från skolan så typ trycker jag i mig hur mkt mat o godis som helst, även om jag får världens migrän av det, bara för all ångest av all stress..! jag dör, skit skitjobbig, sen blir jag bara helt trött och slö, usch.


Hannah:

Mitt tips just nu är faktiskt att du ibland SKA skjuta upp läxor, jag vet att man inte ska det men är det för träningsskull någon gång är det jätte bra. Typ när jag ska till gymmet är jag göra stressad, liksom hur ska jag hinna dit och sen tillbaka? Men när man väl är där så tar man det lugnt, sätter igång endorfinet i kroppen, vilket lugnar och dödar stresshormoner.

Niη∂ säger:

  tror jag behöver röra på mig lite mer.. så man slipper så mkt stresshormoner då


Hannah säger:

Du lär somna mycket mycket lättare efter ett träningspass då du tagit ur din energi på ett bra sätt. Dagen efter kan du planera din pluggning. typ ta fram te och någon frukt eller vad du nu vill ha, sitta rätt och låta ingen störa dig. Ta med dig typ nötter till skolan om du är sugen när du kommer hem för det beror på att du inte har socker i blodet.

Niη∂ säger:

åh det ska jag göra..!


Hannah säger:

Sedan är det så att alla frukter/grönt som har antioxidanter i sig, de dödar de fria radikalerna (stresshormon) och det är samma sak med träning. träning gör att din kropp producerar själv antioxidanter ,men ett plus är även att ta in det via mat då som jordgubbar, passionsfrukt, morötter, röd paprika, apelsin m.m. Ju mer färg desto bättre!

Niη∂ säger:

men frukt är det inte massa socker? har ju märkt att jag får migrän av sockrigt, även om det är frukt..?


Hannah säger:

Neej fruktsocker skall ju kroppen ha, när jag pratar om socker så pratar jag om glukos, det är i bröd med, alltså fruktsocker är inte i bröd men just ett speciellt socker är. Sackarider! Du vet diabetiker blir ju as sjuka om de inte har glukos i kroppen, deras symptom är precis som vi utan diabetes.. vi blir trötta, okoncentrerade, sugna på söta saker, hängiga och det är brist på glukos(socker) i kroppen

Nina säger:

jaha okej men kan du nåt om duvet "LCHF" ?

hehe aa du vet när man typ inte äter kolhydrater alls utan mest fett..? för att inte kroppen ska producera insulin, så att det inte blir nån fettinlagring typ. Har läst att det ska hjälpa mot migrän o sånt..


Hannah:

Ja just det. det är många som tror att vi idag klarar oss som vi gjorde förr då vi bara åt kött typ, men vi lever ju inte på samma sätt som vi gjorde då idag. Fett måste kroppen, framförallt kvinnor ha för att inte kroppen skall gå på svält. bra fett är livsnödvändigt för alla celler, de är gjorda av fett och protein, och din hud och leder måste ha fett, ögat m.m. så fett ska du få in från smör, ost, mjölk m.m. men jag tror inte riktigt på det GI metoden för du vet de som tränar måste ha kolhydrater för att orka dagen. Typ när jag gick på gi och åt mest kött och fett på morgonen var jag as seg medan om jag åt gröt till frukost stod jag mig pigg till kl 11, så kroppen måste ha glukos i kroppen.

Niη∂ säger:

nää jag har ju testat det lite för huvudvärkens skull... men när jag åt som minst kolhydrater tappade jag verkligen all ork för att träna, innan hade jag alltid värsta energin...

Niη∂ säger:

åh okej tack ska kolla in  :)

Som ni antagligen märkt var denna frågan på msn, men det går lika bra att ställa din fråga i vår blogg, så svarar vi så fort som möjligt!

Skrivet av: Hannah


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0