Mat som man blir glad av.

Ta och bjud hem dina nära och kära och gör en trerätters middag tillsamman i höströsket


Förrätten
Grön quinoasallad med avocado
4dl Quinoa
7dl vatten
1tsk salt
1Gurka
3Tomater
1Rödlök
1/2citron
Salt och svartpeppar

Gör så här:
1.Koka quinoa på svag varme enligtanvisningen på packetet (ca20min)
2.Skala rödlöken och avocado. Lägg upp i en skål.
3.Häll eventuellt av kvarvarande vatten fårn quinoan
och låt svalna några minuter.
Blanda med grönsakerna och pressa citron över.
4.Salta, peppra poch servera
.


Varmrätt
Rotfruktsgryta
4potioner
1 Vitlö solo
3 Gulbetor
2Palsternacker
2 Kålrabbi (små)
4 Morötter
1/2 Blomkålshuvud
3cm färsk ingerfära
10st (ekologiska kvist) tomater
1tsk sambal badjak
1/2dl olivolja
1 citron och lite salt
1/2 böner

Gör så här
1.Skala och finhacka vitlök. Skala gulbeta, palsternackan,
kålrubbi och morot. Skär ner i centimeterstor bitar.
Dela blomkålen i mindre buketter.
Skala och skiva ingerfära.
2.Mixa tomater, ingerfära och sambal i en mixer.
3.Hetta upp olivoljan i en stekkastrull och lägg i vitlök,
gulbeta, palsternacka, kålrabbi och morötter.
Stek på hög värmen 2min.
4.Häll på tomatmixen och sänk till melanhög värme.
Låt puttra med lock i 15min.
5. Lägg i bönorna och blomkål och låt puttra ytterligare 10min.
Smaka av med salt
6.Lägg upp i djup tallrik och servera

Dessert
Smultronmousse
2,5dl osaltade cashwnötter
5dl frysta smultrom
100g färska blåbär

Gör så här:
1. Häll nötter och smultron i en matbredare.
Mixa väl till slät massa.
2. stek blåbären utan fett hastigt i en panna.
3. Lägg moussen i glas och toppa med varma blåbär.


Kommentarer
Postat av: Aldina

Det här ser smarrigt ut ;)! Något jag kan tänka mig att göra... tack för iden

2008-11-27 @ 23:03:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0