Vi tjejer klagar på vår svullna mage

Jag satt på jobbet och strö läste lite snabbt i aftonblandet på nätet, som jag alltid brukar ta mig tid till när jag gör mitt nattskift. Plötsligt läste jag att för mycket fibrer kunde ge oss svullen mage.

Vi tjejer är ju så bra på att klaga över att vi får så svullen mage lite då och då. Men ofta hör man det i samband när vi tjejer har mensen att vi känner oss uppp blåsta som en ballong. Det går bara inte och missa. Är det något vi tjejer klagar mest på så är det våra tjocka, svullna och upp blåsta magar, som får oss att låta som aldra mest.
Men STOPP nu. Nu behöver det inte vara våran mens som spökar för oss med upp svullda magar. En läkare har studerat om upp svullna magar och har kommit fram till att vi tjejer men även killar som försöker äta hyfsat sunt med mycket fiberrik födda, kan få problem med upp svullen mage.
Det har med att vi har "övergödar" oss med fiberrik kost.
Dettar har gjort att många känner sig uppsvälld mage som lider av fiberfylla.

Vi är inte som kor och hästar som är uppbyggda av att klara av mycket fibrer. Vår mag - och tarmkanal är inte till för bara fibrer.

Som ni säkert redan vet om fibrer, men jag tar det ännu en gång så ingen missförstår mig. Så gör fiberrik mat att blodsockret stiger långsamt. Den störe mättnadkänslan minskar även risken för småätande av tar lite. Därför rekomenderades oftast fiberrik kost för dem som vill leva hälsosamt. Och vem vill inte det? Det vill i alla fall JAG.

Fiberboomens baksida
Att byta ut den vanliga pastan har blivigt en mat - trend. Men även en sådan fiberboom har en baksida: det är lätt att vi går till överdrift och överdoserar med fibrer, framförallt för dem som har känsliga tarmar.
- Det blir lätt  för dem att få besvär med orolig mage och då skall de försöka att äta mer fibrer för att lugna den. Men i stället gör det motsatsen.
Jag själv skulle rekomendera att man håller upp med fibrer kost och kan man inte det bara för att du känner man sig onyttig. Men då säger jag så här sluta inte helt med fiber kost men minska i stället.

Lite tips till att göra magen lugn
-
Flingor (ris - och majsbaserade
- Frukt ( inte för mycket) helst skalad
- Grönsaker ( tomat, gurka, bladgrönsaker som spenat och sallad)
- Rotfrukter (inte för mycket)
- Ris och pasta (ej fullkorn)

Mat som kan göra magen svullen
- Fullkornsbröd
- Mûsli
- Kål (vitkål, broccoli, rödkål)
- Baljväxter (ärtor, böner)
- Frukt (katrinplommon, plommon, vindruvor
- Sötningsmedel som oftast finns i läsk, tuggummi och godis


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0