Många tror att man blir fet av att äta banan?

Som sagt är det väldigt många som tror att man blir fet av att äta bananer. Bananer är näst intill fetfria, så det är fel. Banan innehåller cirka 20% kolhydrater, vilket är högre än annan frukt och därför är bananen ett bra val som mellanmål när man behöver mer energi äv vad en vanlig frukt kan ge!

Kalium är en mineral som det finns mycket av i bananer. Bananen blir ofta en viktig kaliumkälla, med tanke på att många människor äter för lite av detta mineral. Ett alldeles för lågt intag av kalium kan leda till högt blodtryck. Om man äter några bananer om dagen så förebygger man stroke, kärlkramp och hjärtinfrarkt. 

TIPS: För dig som inte är så värst förtjust i banan, kan iallafall försöka få i sig denna nyttiga frukt genom att efter en hård träning blanda ihop en dryck av banan, mjölk och oboy? Testa...

Skrivet av: Kristina (Kiki)
Källa: Boken, Paulúns shoppingguide Författare: Fredrik Paulún

Kommentarer
Postat av: Linda

Har alltid trott att banan är en av de "onyttigaste" frukterna. Men nu vet jag att så ej är fallet. Tack för infon Kiki!

2009-02-12 @ 15:26:19
Postat av: Marielle

Dags för tävling! Denna gång hos mig och ni tävlar om priser värda över 500kr! :-)

2009-02-12 @ 18:32:06
URL: http://marielletorgersson.blogg.se/
Postat av: Peter Olofsson

Hej Hälsoprojektet! Var inte oroliga jag följer Er på avstånd och ser vad som händer. Som beteéndevetare så tycker jag att ni ska göra ett litet arbete på den stora hälsokällan kärlek,vänskap och förnöjelse. Dessa tre ord är oftast viktigare än allt annat när det gäller att må riktigt bra. Exempelvis utseéndefixering skapar stress och ångest då spelar det egentligen ingen roll hur man äter för kortisolet (stresshormon)bryter ner mycket av det som man kanske vunnit med en för övrigt sund livsstil. Jag är inte bara "beteénde" vetare jag är cyniker också, så frågan är hur mycket i detta skolprojekt som ni vill utveckla eller om det mest är en kul "grej" eller i värsta fall så har ni någon slö lärare som tänker nu startar vi upp lite "självstudie" grupper så vi kan sitta i lärarrummet och surfa istället!

Jag är en hård "domare" vill jag lova, men att veta hur människor fungerar och tänker så lär man sig verkligen hur vi fungerar och på såvis kan vi fungera som de gruppindivider vi egentligen är. Som ni nu ser så skriver jag från en "blogg" som startades i ett enda syfte att belysa det smärthandikappades problematik, som kontrast till den så titta gärna in på min andra blogg www.oumberligating.blogspot.com en blogg egentligen om ingenting särskilt eller just att vara människa.

Ni verkar vara duktiga ungdomar så kämpa på här i livet och är någon intresserad av "riktig total friskvård" som jag anser att ingen riktigt skrivit om än i hela världen(ler) så läs psykologi och beteéndevetenskap, men glöm inte att verkligen älska sina medmänniskor och utveckla förmågan för empati. När man sedan gjort det så ska man självfallet äta sunt och träna och ta hjälp av experter men träningen isig får aldrig bli ett självändamål. Mvh från Peter Olofsson!

PS: Den där "slöhögen" som inte ens orkar stå upp på bilden till höger, skriver han någonting alls överhuvudtaget eller är det som det ser ut i "riktiga världen" att det är ni tjejer som gör jobbet(ler). Ha nu en fin helg hela gänget!

2009-02-13 @ 06:20:39
URL: http://www.jernsaxen.blogspot.com
Postat av: Madeleine

Intressant! :)

2009-02-13 @ 15:56:41
URL: http://chocolatechic.blogg.se/
Postat av: glöm aldrig mig

var kommer rickard in i projektet? han har ju inte skrivit en enda åsikt. jämfört med kristina.

svar genast.



MVH



glöm aldrig mig

2009-02-18 @ 00:26:18
Postat av: Hälsoprojektet

Hej "glöm aldrig mig" Det är faktiskt så att Richard har i uppgift att fixa med marknadsföring och liknande..det är därför han inte skriver i bloggen.. MVH Kristina!

2009-02-18 @ 15:32:17
URL: http://halsoprojektet.blogg.se/
Postat av: Martin L

Jag får gratulera till en bra sida om ett viktigt ämne! Men blir man verkligen fet av fettet? Glöm inte att the matrix is out there..

2009-03-17 @ 15:15:51
Postat av: VivianN'

fin blogg du har!(:

kolla in min om du vill(:

kommentera gärna ;D



www.viviannshuile.blogg.se

2009-09-02 @ 15:35:48
URL: http://viviannshuile.blogg.se/
Postat av: Stefan

Hallå! Nyligen bestämde jag mig för att samla Sverigs samtliga bloggar inom ämnet hälsa. Däribland ämnen såsom träning, viktminskning, recept (kost), sjukdomar, etc. Eftersom din blogg passar in där så skulle jag gärna se att du la till den. Iden är att likartade ska hitta inspiration att själv fortsätta blogga och utvecklas. Givetvis kostar det inget.



http://www.halsoartiklar.se/bloggar/

2010-08-03 @ 22:45:30
URL: http://biggest-loser.se/
Postat av: Dino

Det ger runt 50 gram rent socker varav ca hälften är fruktos. Samma mängder som i en halvliter läsk… Nog är det bättre äta frukt än att dricka läsk. Men detta borde vara självklart: vill man gå ner i vikt är det bäst att minska ordentligt på fruktätandet också. Detta är enligt Kostdoktorn.se

2014-01-27 @ 13:30:04
Postat av: Dino

jag glömde 50 gram rent socker är 5 frukter, vilka frukter det vet jag inte, man blir inte tjock bara av fett det finns socker och vete prodkter som människan inte har ätit länge

2014-01-27 @ 13:34:13
Postat av: pawel

Ja och smart och rekommendera oboy till bananer efter träning. Speciellt oboe det är bra! inge kalorier o så vidare.

2014-05-04 @ 12:08:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0